SAMARBEIDSVILKÅR 

SIA "BE Trade" (heretter referert til som "Selger") sørger for driften av nettstedet veden.no (heretter referert til som "veden.no") og tilbyr varer og tjenester. Vennligst les disse vilkårene nøye før du bruker tjenestene levert av veden.no. Ved å bruke tjenestene til veden.no, godtar du disse vilkårene.

1. Generelle forhold

1.1. Vilkårene bestemmer:

1.1.1. prosedyren som SIA "BE Trade" (heretter referert til som "Selger") bruker for å sørge for driften av nettstedet veden.no (heretter referert til som "veden.no") og tilbyr varer og tjenester;

1.1.2. Selgers og Kjøpers rettigheter og plikter, ansvar, prosedyren for kjøp og betaling av varer, levering, prosedyren for innsending og gjennomgang av krav og gir generell informasjon om tjenestene som tilbys av Selger.

2. Kundeinformasjon og databeskyttelse

2.1. Kjøpers personopplysninger som sendes til Selger behandles i samsvar med personvernloven. Data gis kun til tredjeparter med Kjøpers samtykke eller i tilfeller som er fastsatt i loven.

2.2. Ved bruk av veden.no er Kjøper forpliktet til å sikre konfidensialitet, bevare kontotilgangsdataene (brukernavn og passord) og begrense tilgangen til kontoen sin til andre personer i den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov. Kjøper forstår og samtykker i å påta seg ansvar for alle handlinger som skjer med Kjøpers konto og/eller tilgangsdata. Kjøper forplikter seg til å ta alle nødvendige tiltak for å sikre at tilgangsdataene holdes private og lagres sikkert.

2.3. Kjøper er forpliktet til å umiddelbart varsle Selger dersom han har bekymring for at en tredjepart har innhentet informasjon om tilgangsdataene eller at tilgangsdataene brukes uten Kjøpers tillatelse. Selger er ikke ansvarlig for konsekvensene dersom Kjøpers innloggingsinformasjon har blitt tilgjengelig for tredjeparter på grunn av Kjøpers feil.

2.4. Kjøper er ansvarlig for å legge inn nøyaktig og fullstendig informasjon i veden.no-systemet og er forpliktet til å varsle Selger i tide om eventuelle endringer i denne informasjonen. Kjøper har rett og mulighet til å se og endre informasjonen og kontoinnstillingene selv. Selger er ikke ansvarlig for konsekvensene av unøyaktig eller forsinket dataregistrering fra Kjøper.

2.5. Kjøper kan ikke bruke veden.no til å avbryte driften eller påvirke tilgangen på noen annen måte, eller til bedragerske formål, ulovlige aktiviteter eller relaterte forbrytelser, eller til å forårsake andre driftsforstyrrelser eller ulemper.

2.6. Selger forbeholder seg retten til å suspendere levering av tjenester til Kjøper, stenge brukerkontoer, fjerne eller endre innhold dersom loven, disse bruksvilkårene eller andre lover og/eller forskrifter brytes.

2.7. Dersom Kjøper, gjennom sine handlinger eller unnlatelse, forsøker å undergrave, skade eller forstyrre driften av veden.no, har Selger rett til umiddelbart og uten varsel å begrense eller suspendere tilgangen til nettstedet og nekte ytterligere tjenester.

3. Opphavsrett og databaserettigheter

3.1 Alt innhold på veden.no, inkludert tekst, grafikk, logoer, knappikoner, bilder, lyd- og videoklipp, digitale nedlastinger og datasamlinger, tilhører selgeren eller tredjeparter som leverer innholdet, og er beskyttet av lovene i Republikken Latvia og internasjonale lover om opphavsrett.

3.2. Uten skriftlig tillatelse fra selgeren er kjøperen forbudt å kopiere eller distribuere deler av veden.no-innholdet systematisk og/eller gjentatte ganger. Kjøperen kan spesielt ikke, uten skriftlig samtykke fra selgeren, utvinne data, bruke roboter eller lignende datautvinningsprogram for å innhente veden.no-informasjon (uavhengig av om det er én eller gjentatte ganger). I tillegg kan kjøperen ikke opprette sin egen database og/eller publisere veden.no-informasjon (f.eks. veden.no-priser og produktbeskrivelser) uten skriftlig samtykke.

4. Avbestilling av ordre, retur av varer og angrerett

4.1. Kjøperen har rett til å kansellere bestillingen frem til varenes leveringstidspunkt, ved å varsle «Baltic Exports» SIA (for eksempel via telefon, e-post) med bestillingsinformasjon.

4.2. Forbrukeren kan utøve angreretten og ensidig gå fra avtalen innen 14 dager fra datoen for mottak av varene, og i dette tilfellet er Forbrukeren ansvarlig for å opprettholde varenes kvalitet og sikkerhet i løpet av angrerettens utøvelse. I samsvar med forskrift nr. 255 fra Republikken Latvias ministerkabinett «Forskrifter om fjernsalgsavtaler» har Forbrukeren rett til å returnere de mottatte varene og kansellere kjøpsavtalen uten å oppgi noen begrunnelse, ved å sende en søknad per brev, faks eller e-post.

4.2.1 Forbrukeren skal sende varene tilbake til selgeren eller tjenesteleverandøren eller overlevere dem til selgeren eller tjenesteleverandøren eller dennes autoriserte person uten unødig forsinkelse, men senest innen 14 dager etter at angreskjemaet eller varselet om utøvelse av angreretten er sendt til selgeren eller tjenesteleverandøren. Fristen er overholdt dersom varene sendes tilbake før utløpet av 14-dagersperioden. Dette kravet gjelder ikke tilfeller der selgeren eller tjenesteleverandøren selv har tilbudt seg å ta varene tilbake.

4.3. Forbrukeren har rett til å bytte varene mot andre varer innen 14 kalenderdager ved å sende en returforespørsel til Baltic Exports e-postadresse, med angivelse av bestillingsinformasjon, bankkontonummer og adresse der varene forbrukeren ønsker å bytte befinner seg.

4.4. Retur av varer gjelder ikke kroppspleie- og hygieneprodukter der emballasjen har blitt åpnet eller dersom prisen på varene har blitt redusert under bruk av varene.

4.5. Det returnerte produktet må være i samme stand som det ble mottatt av Forbrukeren (inkludert alle varer i emballasjen). Dersom produktet ble kjøpt under en kampanje der et annet produkt ble lagt til produktet, må Forbrukeren returnere hele settet (dvs. alle produkter som ble levert).

4.6. Dersom det returnerte produktet er skadet og skaden ikke er forårsaket av Baltic Exports; forårsaket av feil bruk (hvis produktet brukes til et annet formål enn å bestemme produktets art, egenskaper og virkemåte), har selgeren, etter å ha refundert produktets verdi, rett til å beregne produktets verdi på nytt og be forbrukeren om å kompensere for differansen. Selgeren skal informere forbrukeren om dette skriftlig ved å sende informasjon til e-postadressen som er oppgitt i forbrukerens bestilling. Dersom forbrukeren ikke er enig i verdireduksjonen på produktet som er oppgitt i varselet, har selgeren rett til å invitere en uavhengig ekspert til å bekrefte produktets verdi. Kostnadene forbundet med eksperttjenester deles likt mellom forbrukeren og selgeren, unntatt i tilfeller der en av partenes standpunkt viser seg å være ubegrunnet. I dette tilfellet vil kostnadene forbundet med eksperttjenester dekkes av den parten hvis standpunkt åpenbart var ubegrunnet.

4.7. Ved retur må varene sendes til:

SIA «BE Trade» lager

Krustpils iela 6, Riga, LV - 1073

4.8. Ved kansellering av bestillingen beskrevet i punkt 4.1 i vilkårene eller ved retur av varene beskrevet i punkt 4.2 og 4.3, refunderes Forbrukeren det betalte beløpet (inkludert leveringskostnader). Pengebeløpet returneres til bankkontoen oppgitt av Forbrukeren senest 30 (tretti) dager fra det øyeblikket Baltic Exports mottar kansellerings- eller returvarselet, forutsatt at Forbrukeren har returnert produktet innen samme tidsperiode, med unntak av tilfellene beskrevet i punkt 4.4., 4.5. og 4.6. i vilkårene.

5. Garantivilkår, og produktets manglende samsvar med kontraktens krav, retur av produktet

5.1. Selgeren garanterer produktets høye funksjon i garantiperioden, forutsatt at bruksanvisningen følges. Garantiperioden bestemmes av produsenten (Forbrukeren gis en garanti på minst to år fra kjøpsdatoen).

5.2. Ved skade på produktet i løpet av garantiperioden utføres gratis reparasjon eller et annet juridisk krav fra Kjøperen oppfylles.

5.3. Garantiforpliktelsene bortfaller dersom mekanisk skade oppdages eller ukvalifisert installasjon er utført, eller det har oppstått mangler som følge av feil bruk av produktet eller slitasje på produktet som følge av normal bruk. Garantiforpliktelsene bortfaller også dersom:

5.3.1. skade på produktet har oppstått som følge av feil bruk, manglende overholdelse av beskrivelsen i håndboken, eller det har blitt uforsiktig lagret, vedlikeholdt, servicet eller overbelastet.

5.4. Garantien gjelder ikke for forbruksvarer, tilbehørssett (tilbehør), strømforsyninger og andre deler av produktet som har begrensede ressurser, dersom slik utskifting er mulig i henhold til konstruksjonen og ikke er relatert til demontering av produktet.

5.5. For å motta garantiservice må kjøperen kontakte tjenesteleverandøren for det spesifikke produktet eller kontoret til SIA "BE Trade" med kjøpsbevis og produsentens garantikort (hvis et slikt er levert for produktet): Krustpils gate 6, Riga på virkedager fra kl. 09.00 til 17.00 for å korrigere produktets manglende samsvar innenfor garantiens omfang.

5.6. Dersom produktet som er sendt inn for garantireparasjon ikke kan finnes å være skadet eller garantiservicen kanselleres, forbeholder servicesenteret seg retten til å motta betaling for utført arbeid fra kjøperen.

5.7. Dersom produktet ikke oppfyller kravene, eller det er skadet, har kjøperen rett til å be om reparasjon eller erstatning av produktet med et tilsvarende produkt som oppfyller kravene, eller å kansellere bestillingen og returnere det ikke-samsvarende produktet til selgeren.

5.8. Dersom et produkt som ikke oppfyller kravene returneres, vil det bli gitt refusjon, tatt hensyn til produktets bruksperiode og brukstid. Pengene vil bli overført til kjøperens bankkonto senest 30 (tretti) dager fra det øyeblikket produktet returneres til selgeren.

5.9. Klager mottatt angående produktets kvalitet vil bli behandlet i samsvar med normene i Republikken Latvias forbrukerrettighetslov (PTAL) og i samsvar med de regulatoriske kravene i ministerkabinettets forskrift nr. 631. "Fremgangsmåte for innlevering og behandling av et forbrukerkrav angående et produkt eller en tjeneste som ikke oppfyller kontraktsvilkårene" (ministerkabinettets forskrift nr. 631).

6. Fremgangsmåte for innsending av klager

6.1. veden.no Fristen for å sende inn reklamasjon for kjøpte varer er 3 virkedager fra kjøpsdatoen.

6.2. Reklamasjon kan sendes inn forutsatt at produktet kun har blitt brukt til det tiltenkte formålet. Dersom feilen har oppstått på grunn av produsentens feil, dekkes alle utgifter knyttet til materialer og reparasjoner. Erstatning gis ikke for skade eller tap dersom dette har oppstått under påvirkning av ytre omstendigheter (lynnedslag, spenningssvingninger, manglende ventilasjon, lekkasje av batterivæske, brann, flom, naturlig slitasje osv.), samt skade som følge av bruk eller skade på eksponerte deler av produktet (batterier, stativ osv.).

6.3. For å sende inn et reklamasjon må originaldokumentet som bekrefter kjøpet av produktet oppbevares.

6.4. Reklamasjon gjelder ikke produktets bruksanvisning, justering, vedlikehold, rengjøring, gjenoppretting av produktets kommersielle utseende eller utbedring av feil som har oppstått ved manglende overholdelse av produktets bruksanvisning.

6.5. For å fremme et krav må Kjøperen skrive til e-postadressen [email protected].

6.6. Retten til å fremme et krav gjelder alle varer som selges av Selgeren i Republikken Latvias territorium.

6.7. I tillegg til retten til å fremme et krav, har Kjøperen rett til å henvise til annen gjeldende lov i Republikken Latvia.

7. Tilgjengelighet av varer, pris og nøyaktighet av informasjon

7.1. Alle priser på varer på nettstedet veden.no er angitt eksklusive merverdiavgift. Kostnadene for levering av varer er ikke inkludert i den angitte prisen på varene.

7.2. Selgeren er forpliktet til å kontrollere prisene hver gang Kjøperens bestilling behandles, før betaling mottas eller leveringsbekreftelsen sendes, for å forhindre tilfeller der Selgeren uvitende har angitt en feil pris for Varene eller Tjenestene.

7.3. Hvis produktet bestilles til feil pris og den riktige prisen er høyere enn prisen i veden.no-tilbudet, kontakter selgeren kjøperen før leveringsbekreftelsen sendes og spør om kjøperen samtykker i å kjøpe produktet til riktig pris eller ønsker å kansellere bestillingen.

7.4. Hvis den riktige prisen på produktet er lavere enn den spesifiserte prisen, reduserer selgeren salgsprisen til riktig pris og sender produktet til kjøperen.

7.5. Selgeren forbeholder seg retten til å nekte å selge produktet dersom noen av følgende problemer har oppstått med det: feilaktig angitt produktpris eller teknisk problem i systemet.

7.6. Siden produktene alltid er tilgjengelige i begrensede mengder, kan prisen og tilgjengeligheten på produktene endres uten forvarsel. I dette tilfellet har selgeren rett til å nekte å selge det spesifikke produktet og refundere betalingen som er gjort til kunden til bankkontoen innen 10 (ti) virkedager.

7.7. Produktbilder brukes kun til illustrasjonsformål.

7.8. Produktinformasjon kontrolleres og oppdateres regelmessig. Informasjonen kan oppdateres når som helst, inkludert etter kjøperens siste besøk.

8. Betaling for produktet, eierskap

8.1. Kunden kan betale kjøpesummen for produktet via bankoverføring til selgerens bankkonto (etter å ha mottatt fakturaen på e-post).

9. Levering av produktene

9.1. Levering skjer til leveringsadressen som er oppgitt av kunden, med mindre annet er avtalt.

9.2. Selger informerer om at all informasjon knyttet til tilgjengelighet, leveringskostnader eller annen leveringsinformasjon for varene kun er foreløpige og omtrentlige beregninger. De garanterer ikke at leveringen vil skje nøyaktig innen den angitte tidsrammen. Med mindre veden.no har oppstått under behandlingen at de bestilte varene ikke er tilgjengelige, vil Kjøper få tilsendt ytterligere informasjon via e-post. Denne bestemmelsen begrenser på ingen måte Kjøpers lovfestede rettigheter.

9.3. Dersom varene bestilt av Kjøper ikke er tilgjengelige på lageret og må spesialbestilles, og dersom levering av varene innen leveringsperioden angitt i beskrivelsen i denne forbindelse ikke er mulig, samt i andre tilfeller der rettidig levering av varene ikke er mulig, og i tilfeller der Selger ikke kan holdes ansvarlig, skal Selger informere Kjøper om dette via telefon eller e-post, som Kjøper spesifiserte ved bestilling, innen 2 virkedager, og også informere Kjøper om leveringstidspunktet for varene. Dersom Kjøper har mistet interessen for å kjøpe varene på grunn av leveringsfristen, har Kjøper rett til å kansellere bestillingen, og beløpet som Kjøper har betalt (inkludert transportkostnader) vil bli returnert til Kjøper.

9.4. Kjøper plikter å overvåke riktigheten av kontaktinformasjonen ved bestilling for å unngå forsinkelser og misforståelser ved levering av varene. Selgeren er ikke ansvarlig for forsinkelser og misforståelser ved levering av varene som har oppstått ved feilaktige data ved bestilling.

9.5. Selgeren leverer varene til Kjøper sammen med beskrivelser på latvisk og nødvendige salgsdokumenter (fraktsedler). Før Kjøper signerer fraktseddelen for mottak av varene, plikter vedkommende å kontrollere varenes emballasje og, i tilfelle ytre skader, angi dette på fraktseddelen. Ved skadet emballasje plikter Kjøper å informere Selgeren ved å sende informasjon til e-post. Varer hvis emballasje er skadet på grunn av kurerens eller selgerens feil, vil bli erstattet.

10. Endringer i tjenestene og tillegg i vilkårene

10.1. Selger forbeholder seg retten til å endre eller supplere disse vilkårene uten forvarsel. Endringer kunngjøres på nettstedet veden.no og trer i kraft fra publiseringstidspunktet. Dersom bestillingen ble lagt inn før endringene i vilkårene trådte i kraft, gjelder vilkårene som var gjeldende på bestillingstidspunktet, med unntak av tilfeller der lovgivningen eller disse vilkårene ikke bestemmer noe annet.

11. Kjøpers aldersbegrensninger

Selger tilbyr ikke varer for salg til mindreårige. Kun voksne kan kjøpe Selgers varer og tjenester for barn. Dersom Kjøper er under 18 år, kan vedkommende kun bruke veden.no med en foresatt.

12. Vår kontaktinformasjon

SIA "BE Trade"

Krustpils iela 6, Riga, LV-1073

Org.nr. 44103145330